Cabaritual




Cabaritual fuses two performance registers which interest me because they break the divide between performer and audience: cabaret and ritual. It is the evolution of the How to Heal rituals expanding its original concerns -the construction of a temporary space where extinct species can be remembered- in a more celebratory and decidedly queer action hosted by my transgender shamanic alter ego Geyserbird.
The first Cabarituals featured different acts in a variety show format and included a participatory ritual with the audience, whilst recent events involve the audience in an extended improvisation where rhythm, dance and choral work are combined in an exploration of what a contemporary happening might be.

The first Cabaritual was organised as part of my solo exhibition The Catalogue: A Living Artist´s Book at the Kessler Battaglia Gallery in Valencia. It featured spots from invited guests including Rampova Kabaret legendary local queer cabaret artist, a mass chorus, a casting where audience members were invited to form part of the weeping chorus in the final ritual which took place in the public square outside the gallery.

In queer artspace La Neomudejar in Madrid, I included songs from my lounge style repertoire and performed against a backdrop of projected audiovisuals from previous rituals. The event ended with the opening ceremony of a P.I.N.Q. Park in one of the open spaces behind the gallery.

For multi-use artspace The Poetry Club in Glasgow I made use of projections to perform alongside footage of previous works including Ocaña: Invocación de las Santas Traviesas a video hommage to my own personal queer saints and my technopop song Institutionalise me. The flashing lights, lasers and smoke machine normally used for club nights at the venue, provided an eerie atmosphere for the How to Heal ritual.

The fourth Cabaritual took place as part of the Ritual Box II exhibiton at the Rambleta artspace. It was preceded by a two day workshop in the Arts faculty of Valencia´s Polytechnic University where particpants experimented with percussion and took part in an anti patriarchal chorus, incorporated in the final action.

As part of the three day festival Art Sur in the village of La Victoria I collaborated with other artist musicians and the local coro rociero (a flamenco style musical “choir” which includes guitar and percussion) in an event which attracted members from the whole community.

Cabaritual ( Poetry Club) from Graham Bell Tornado on Vimeo.

Cabaritual combina dos registros de performance que me interesan porque rompen la división entre el intérprete y el público: cabaret y ritual. Es la evolución de los rituales Cómo Sanar y expande sus preocupaciones originales -la construcción de un espacio temporal donde las especies extintas pueden ser conmemoradas- en una acción más festiva y decididamente queer organizada por mi alter ego el chamán transgénero, Geyserbird.
Los primeros Cabarituals incluyeron diferentes actos en un formato de variedades e incluyeron un ritual participativo con la audiencia, mientras que los Cabarituales actuales involucran a la audiencia en una improvisación prolongada donde el ritmo, la danza y el coro se combinan en una exploración de lo que podría ser un happening contemporáneo.

El primer Cabaritual fue organizado como parte de mi exposición individual The Catalogue: A Living Artist´s Book en la Galería Kessler Battaglia en Valencia. Incluyó turnos de artistas como Rampova Kabaret, un coro de masas, y un casting donde los espectadores fueron invitados a formar parte del coro de lágrimas en el ritual final que tuvo lugar en la plaza pública fuera de la galería.

En el espacio de arte queer La Neomudejar de Atocha en Madrid incluí canciones de mi repertorio de estilo lounge y actué con un telón de fondo de proyecciones audiovisuales de rituales anteriores. El acto culminó con la ceremonia de inauguración de un P.I.N.Q. Parque en uno de los espacios abiertos detrás de la galería.

Para el multi-uso artspace The Poetry Club en Glasgow Cabaritual III hice uso de proyecciones para actuar delante de imágenes de obras anteriores, incluyendo el video Ocaña: Invocación de las Santas Traviesas un homenaje a mis personales santos queers y mi canción technopop Institutionalize me. Las luces de discoteca, láseres y la máquina de humo normalmente utilizados para fiestas proporcionaron una atmósfera misteriosa para el ritual de Cómo Sanar.

El cuarto Cabaritual tuvo lugar como parte de la exhibición de Ritual Box II en el espacio de La Rambleta. Fue precedido por un taller de dos días en la Facultad de Artes de la Universidad Politécnica de Valencia donde los participantes experimentaron con la percusión y participaron en un coro anti patriarcal, incorporado en la acción final.

Como parte del festival de tres días Art Sur en el pueblo de La Victoria colaboré con otros músicos artistas y el coro rociero local (un coro musical flamenco que incluye guitarra y percusión) en un evento que atrajo a miembros de toda la comunidad.

Cabaritual ( Poetry Club) from Graham Bell Tornado on Vimeo.


Cabaritual




Cabaritual fuses two performance registers which interest me because they break the divide between performer and audience: cabaret and ritual. It is the evolution of the How to Heal rituals expanding its original concerns -the construction of a temporary space where extinct species can be remembered- in a more celebratory and decidedly queer action hosted by my transgender shamanic alter ego Geyserbird.
The first Cabarituals featured different acts in a variety show format and included a participatory ritual with the audience, whilst recent events involve the audience in an extended improvisation where rhythm, dance and choral work are combined in an exploration of what a contemporary happening might be.

The first Cabaritual was organised as part of my solo exhibition The Catalogue: A Living Artist´s Book at the Kessler Battaglia Gallery in Valencia. It featured spots from invited guests including Rampova Kabaret legendary local queer cabaret artist, a mass chorus, a casting where audience members were invited to form part of the weeping chorus in the final ritual which took place in the public square outside the gallery.

In queer artspace La Neomudejar in Madrid, I included songs from my lounge style repertoire and performed against a backdrop of projected audiovisuals from previous rituals. The event ended with the opening ceremony of a P.I.N.Q. Park in one of the open spaces behind the gallery.

For multi-use artspace The Poetry Club in Glasgow I made use of projections to perform alongside footage of previous works including Ocaña: Invocación de las Santas Traviesas a video hommage to my own personal queer saints and my technopop song Institutionalise me. The flashing lights, lasers and smoke machine normally used for club nights at the venue, provided an eerie atmosphere for the How to Heal ritual.

The fourth Cabaritual took place as part of the Ritual Box II exhibiton at the Rambleta artspace. It was preceded by a two day workshop in the Arts faculty of Valencia´s Polytechnic University where particpants experimented with percussion and took part in an anti patriarchal chorus, incorporated in the final action.

As part of the three day festival Art Sur in the village of La Victoria I collaborated with other artist musicians and the local coro rociero (a flamenco style musical “choir” which includes guitar and percussion) in an event which attracted members from the whole community.

Cabaritual ( Poetry Club) from Graham Bell Tornado on Vimeo.

Cabaritual combina dos registros de performance que me interesan porque rompen la división entre el intérprete y el público: cabaret y ritual. Es la evolución de los rituales Cómo Sanar y expande sus preocupaciones originales -la construcción de un espacio temporal donde las especies extintas pueden ser conmemoradas- en una acción más festiva y decididamente queer organizada por mi alter ego el chamán transgénero, Geyserbird.
Los primeros Cabarituals incluyeron diferentes actos en un formato de variedades e incluyeron un ritual participativo con la audiencia, mientras que los Cabarituales actuales involucran a la audiencia en una improvisación prolongada donde el ritmo, la danza y el coro se combinan en una exploración de lo que podría ser un happening contemporáneo.

El primer Cabaritual fue organizado como parte de mi exposición individual The Catalogue: A Living Artist´s Book en la Galería Kessler Battaglia en Valencia. Incluyó turnos de artistas como Rampova Kabaret, un coro de masas, y un casting donde los espectadores fueron invitados a formar parte del coro de lágrimas en el ritual final que tuvo lugar en la plaza pública fuera de la galería.

En el espacio de arte queer La Neomudejar de Atocha en Madrid incluí canciones de mi repertorio de estilo lounge y actué con un telón de fondo de proyecciones audiovisuales de rituales anteriores. El acto culminó con la ceremonia de inauguración de un P.I.N.Q. Parque en uno de los espacios abiertos detrás de la galería.

Para el multi-uso artspace The Poetry Club en Glasgow Cabaritual III hice uso de proyecciones para actuar delante de imágenes de obras anteriores, incluyendo el video Ocaña: Invocación de las Santas Traviesas un homenaje a mis personales santos queers y mi canción technopop Institutionalize me. Las luces de discoteca, láseres y la máquina de humo normalmente utilizados para fiestas proporcionaron una atmósfera misteriosa para el ritual de Cómo Sanar.

El cuarto Cabaritual tuvo lugar como parte de la exhibición de Ritual Box II en el espacio de La Rambleta. Fue precedido por un taller de dos días en la Facultad de Artes de la Universidad Politécnica de Valencia donde los participantes experimentaron con la percusión y participaron en un coro anti patriarcal, incorporado en la acción final.

Como parte del festival de tres días Art Sur en el pueblo de La Victoria colaboré con otros músicos artistas y el coro rociero local (un coro musical flamenco que incluye guitarra y percusión) en un evento que atrajo a miembros de toda la comunidad.

Cabaritual ( Poetry Club) from Graham Bell Tornado on Vimeo.